måndag 18 juni 2012

En tuttstorlek till på fredag..., eller panik i kubik!

MammaMu ska på fest. Midsommarfest. En tillställning där jag inte känner en enda människa. Visst, jag har hälsat på någon av dem. Det har jag. Men jag har aldrig träffat deras fruar. Eller barn. För varje normal människa låter det här säkert som en trevlig tillställning. För MammaMu är det inte riktigt så. Jag gillar inte fester. Definitivt inte fester med mycket folk och folk som jag inte känner. Fester där man inte har en aning om vad det är för människor man ska umgås med. Vilken klädkod som gäller. På ytan kan jag nog verkar självsäker och det ser säkert ut som att jag stortrivs. Jag kan nog emellanåt till och med framstå som en underhållande festprisse som skämtar och bjuder på mig själv. Men på insidan är det uppror. Jag känner mig malplacerad. Passar inte in. Jämför mig med andra. Har fel kläder. För många valkar. Pratar och garvar för högt. Det känns som att alla synar mig från topp till tå och undrar vad jag är för en idiot. Ungefär så. Allra värst är det innan. Innan man vet om man har valt helt fel kläder eller fel present. Jag kan gruva mig i veckor. MammaMu är knäpp i huvudet. Det bara är så. Tror att det kan kallas dålig självkänsla (eller är det självförtroende? Blandar alltid ihop de två) också.

Inför årets Midsommarfest har jag inte hunnit fundera så mycket. Det var idag som tanken slog mig. Att det är Midsommarafton på fredag. Nu på fredag!! Vad ska jag ha på mig?? En tillställning med okända människor och en hel drös med barn. Troligtvis kommer det att vara storm och horisontellt regn. Klänning låter som en dålig idé. Å andra sidan kanske alla har klänning. Det är ju liksom Midsommarafton. I ren desperation provade jag de (två) klänningar som jag faktiskt äger (men typ aldrig använder). De passade förra sommaren. Chanserna är alltså inte jättestora att de passar den här sommaren. Mycket riktigt. Den ena gick bort direkt. Den andra passade. Nästan. Den gick att knäppa - utan BH. Med BH var den för trång. Gah. Jaha. Det blir till att minska en BH-storlek till på fredag alltså. Fast klänningen var ju å andra sidan ganska ful. Såg ut som en grillrig sopsäck. Faktiskt. Förstår inte att jag tyckte den var fin förra året. Men förresten kom jag ju precis fram till att klänning är en dålig idé. Kallt och opraktiskt. Kvällarna fram till fredag är fulltecknade så det finns inte utrymme för någon shoppingtur heller (shopping är å andra sidan en ännu större ångest). Tillbaka på ruta noll alltså.

Joggingdress kanske??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar