onsdag 18 december 2013

Jag ser ljuset i tunneln

Jag börjar skymta det. Långt, långt där borta. Ljuset i tunneln. Jag kommer ta mig igenom den. Det kommer jag. Årets mörkaste månad är snart förbi. På lördag vänder det. Då går vi mot ljusare tider. På riktigt. Bara vetskapen om det gör livet lite lättare.

På fredag checkar jag ut från jobbet och tänker inte sätta min fot där förrän helgerna är över. Det ska bli skönt att vara ledig. Kanske ordnar det sig på jobbet 2014. Det finns i alla fall lite uppslag. Kanske får jag något att sätta tänderna i. Vi får hoppas det.

På måndag får jag dessutom friheten tillbaka. Om fem dagar. Då är det slut på min tid som livegen. Jag har tagit mitt straff. På måndag sätter jag mig åter bakom ratten. Jag vet inte om jag någonsin kommer våga köra samma väg igen. Tänk om jag skulle missa skylten en gång till. Hua. Det ska i alla fall bli skönt att kunna förflytta sig för egen maskin. Att slippa bli skjutsad. Att kunna hämta och lämna på dagis utan att behöva blanda in halva släkten. Att slippa ta med hela familjen för att storhandla. Att slippa planera varje rörelse. Det ska bli skönt. Mycket skönt.

Alla julens julfester, luciafester, aktivitetsavslutningar, julbord och andra energikrävande "måsten" är avklarade. De har varit extra jobbiga och planeringskrävande i år. Nu har vi bara några julklappsinköp kvar. Det har varit svårt att få till julklappsinköpen i år med hela familjen i ständigt släptåg. Kanske kan vi till och med få tid att mysa lite de sista dagarna innan julafton. Kanske. Tanka energi innan cirkusen sätter igång. I år kan vi sova hemma. Förr har hela cirkussällskapet kajkat runt hos släkten över jul. I år slipper vi. I år kan vi vakna upp hemma. Åka till och från julfirandet när vi vill. Åh vad jag ser fram emot det. Jag kommer överleva den här julen också. Det trodde jag nog inte för några veckor sedan.

Jag ser ljuset. Ljuset i en lång och mörk tunnel. Åh, härliga ljus.

3 kommentarer:

  1. Åhhh underbart att läsa! Mamma Mu faktiskt lite positiv! Håll i den känslan nu. Och kör försiktigt! KRam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försiktigt positiv. Jag menar, det KAN ju inte fortsätta så här i all oändlighet, eller?! Någon gång måste turen vända. Nu är till exempel ett bra tillfälle kan jag tycka! Kram

      Radera
  2. Härlig läsning så här innan 2014, klart det vänder!
    God fridfull jul på er kråkor!

    SvaraRadera