torsdag 28 juni 2012

Tårtverkstad

MammaMu har gjort tårtor. MammaMu är egentligen inte en sån person som gör tårtor. Fredagsfika på jobbet håller jag mig undan (är även det bästa alternativet för figuren). Jag bakar inte. Inte så ofta i alla fall. Oftast blir det köpebröd. Typ. Men ikväll gör jag jordgubbstårtor. Vad gör man inte för sina Kråkungar. Tårtorna har Storasyster har beställt. I morgon är hennes sista dag på dagis. Någonsin. Från och med i morgon har jag bara ett förskolebarn. Och ett förskoleklassbarn. Vad nu skillnaden är. Egentligen. Men visst är det skillnad. Storasyster ska ju faktiskt börja skolan. Men innan dess ska hon bjuda sina kompisar och fröknar på jordgubbstårta. MammaMu undrar i sitt stilla sinne om det gör något att det faktiskt är lite jord i jordgubbstårtan. Sköljde kanske inte gubbarna så jättenoga insåg jag när en halvjordig gubbe hamnade i grädden. Ja, ja. Förskolebarn är ju vana att äta sand så det gör nog inte så mycket. Eftersom MammaMu inte brukar baka tårtor (obs! plural) så är inte hemmet utrustat med tårtfat i plural heller. Då får ett ostbricka och den gamla trotjänaren popcornmaskinen (skålen) vikariera som tårtfat och kupa. Är så jäkla nöjd att jag kom på det liksom. Fattar bara inte hur jag ska transportera två Kråkungar och två gigantiska tårtkupor till förskolan i morgon, men det får väl visa sig. Nu är det dags för sängen för i morgon bitti ska jag tydligen upp och garnera de där tårtorna också. Fatta! MammaMu ska vispa grädde och garnera tårtor i svinottan. Innan jobbet. Jag hoppas verkligen att en viss Kråkunge blir nöjd med sina tårtor...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar