onsdag 15 februari 2012

Hörselproblem? Snarare trots...

Vad är det med femåringar och deras hörsel? Eller, hörseln är det inget större fel på. Det hon vill höra, det hör hon på kilometers avstånd. Nä, det handlar snarare om att välja att inte höra. Det gör Storasyster väldigt ofta. Och när hon hör, då gör hon precis tvärt emot det hon hörde mig säga. Gärna ett par gånger extra. De här dagarna är det i stort sett bara hot eller mutor som fungerar. Mycket tjat blir det också. Och skrik. Inget av det känns speciellt bra. De här dagarna känns det som att vi har misslyckats. Som att Storasyster är den mest ouppfostrade ungen i hela Göteborg. Jag ser framför mig hur vi helt tappat taget om henne lagom till tonåren... Hur får man egentligen en femåring att lyssna? Ska det vara så här, eller håller vi på att tappa taget??

Jag tror och hoppas att det faktiskt inte är riktigt så illa. Storasyster har sina ljusa dagar och stunder. Stunderna då hon är väldens mest omtänksamma, fina och roliga dotter, storasyster och kompis. Det finns tillfällen då hon faktiskt lyssnar och förstår. Just nu längtar jag efter ett sådant tillfälle. Bara så att ni vet!

2 kommentarer:

  1. Sugen på att vara med i veckans blogg?
    Vem vill inte ha mer läsare ;)

    DIREKTÄNK:
    http://laakinoiise.blogg.se/2012/february/veckans-blogg-spamma-hur-mycket-du-vill-fo-1.html#comment
    Du har en fin blogg, försten :)
    Ha en trevlig fortsatt dag!

    SvaraRadera
  2. Ja herregud....
    Andas! Kom ihåg att andas! Och räkna till tio. Fast jag brukar hamna på 50 nånting och sen börja svära.
    När min dumma 6-åring beter sig precis sådär har jag testat fråga henne hur hon själv tycker att vi ska göra med problemet, vilket det nu är, t.ex. varför hon inte vill lyssna. Ibland dyker det faktiskt upp riktigt vettiga svar. (OBS, inte min ide. Allt jag gör som är rätt är direkt plockat från min bibel Trotsboken...)

    SvaraRadera