söndag 2 december 2012

En småbarnsförälders baktips i lussebullstider

MammaMu kommer med ett litet tips. Ett tips ifall ni mot all förmodan eventuellt planerar att baka lussebullar tillsammans med era barn. Ja, tipset är väl applicerbart på pepparkaksbak också kan jag tänka. Men i alla fall. Tipset. Städa golven. Innan ni startar själva bakandet. Ja, det lär väl behövas efteråt också, men tipset är i alla fall att ta fram dammsugaren innan ni sätter igång. Kan tyckas onödigt, men annars kan det hända att ni får ris i lussekatterna. Speciellt om ni ätit ris till lunch samma dag (eller sedan ni dammsög golven senast).  Jag antar att det är lika stor risk få pasta eller couscous i lussebullarna om det är det man ätit istället.

Tipset är väl egentligen mest riktat till de föräldrar som har lite yngre barn hemma. Barn som ännu inte riktigt lärt sig var munnen sitter. Eller att mat inte ska kastas på golvet. Eller barn som inte lärt sig sitta ordentligt på stolen. Enligt min egen erfarenhet omfattar det barn i åldern 0-6 år ungefär. För att tipset ska vara användbart förutsätter det även att man har barn med såpnypor eller barn som är av åsikten att lussebullsdegen ska kastas upp i luften för att få rätt konsistens. Typ.

Själv bakar jag helst på egen hand. Fast det hinner jag visst glömma varje år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar