måndag 17 december 2012

Sista-minuten-stress

Varje år bestämmer jag mig att jag ska vara ute i god tid. Planera. Inte stressa runt som ett skållat troll dagarna före jul. Varje år är det precis det jag gör. Springer runt som ett stressat och skållat troll veckan före jul. Fixar alla småsaker. Och stora saker. Och lite annan som måste hinnas med. De sista julklapparna. Finkläder till Kråkungarna. Ett halsband och strumpbyxor till julklänningen. Kuvert till julkorten. Frimärken. Julklappen till gammelfarmor. Varje eftermiddag dyker nya saker upp på listan. Och varje ny sak kräver en ny runda in i vimlet innan hämtningen på dagis. Det är märkligt det där. Hur man kan ha så goda intentioner och misslyckas så fatalt. Varje år.

På samma sätt fylls jobblistan med saker som ska vara färdiga innan julledigheten. För varje möte som bockas av fylls kalendern med två nya. För varje bearbetat mail kommer tre nya.

Jag känner mig så fantastiskt avslappnad och full av julinspiration. Eller. Kanske inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar